Het spijt me, maar ik wil geen keizer
worden.
Dat is mijn zaak niet. Ik wil over niemand
heersen. Ik wil graag mensen helpen als dat kan. Joden, heiden, zwarte en witte mensen.
We willen allemaal mensen helpen. Mensen
zijn zo. We willen leven met elkaars geluk, niet met elkaars ellende. We willen
elkaar niet haten of verachten. In deze wereld is er ruimte voor iedereen en
deze goede aarde is rijk. Ze kan iedereen voorzien. De manier van leven kan
vrij zijn en mooi.
Maar we zijn de weg kwijt.
Hebzucht heeft onze zielen vergiftigd, heeft
de wereld gebarricadeerd met haat en heeft ons in ellende en geweld gestort.
We hebben snelheid ontwikkeld, maar onszelf
toch ingesloten. Machines hebben ons overvloed gegeven, maar we willen meer.
Onze kennis heeft ons cynisch gemaakt. Onze slimheid: hard en onvriendelijk. We
denken te veel en voelen te weinig. Meer dan machines, hebben we mensheid
nodig. Meer dan slimheid, hebben we vriendelijkheid en zachtmoedigheid nodig.
Zonder deze kwaliteiten, wordt het leven gewelddadig en zal alles verloren
gaan. Het vliegtuig en de radio hebben ons dichter bij elkaar gebracht. De aard
van deze uitvindingen schreeuwt om de goedheid bij de mensen. Het schreeuwt om
universeel broederschap en voor gelijkheid. Zelfs nu bereikt mijn stem
miljoenen mensen over de hele wereld. Miljoenen wanhopige mannen, vrouwen en
kleine kinderen. Slachtoffers van een systeem dat mensen laat martelen en
onschuldige mensen gevangen zet. Tegen diegenen die me kunnen horen zeg ik: Wanhoop
niet! De ellende die nu heerst, is slechts het voorbijgaan van hebzucht. De
bitterheid van mensen die bang zijn voor de weg van menselijke vooruitgang. De
haat van deze mensen zal voorbijgaan en dictators sterven, en de macht die ze
van de mensen namen, zal teruggaan naar de mensen. Zolang mensen sterven, zal
vrijheid niet verloren gaan.
Soldaten! Geef jezelf niet aan onmensen,
mensen die jullie verachten en jullie tot slaaf maken, die jullie leven regisseren en vertellen wat
jullie moeten doen, denken en voelen. Diegenen die jullie drillen, op dieet
stellen, behandelen als vee en als kanonnenvlees behandelen. Geef jullie zelf
toch niet aan deze onnatuurlijke mensen. Machine mensen met machine gedachten
en machine harten! Jullie zijn geen machines, geen vee, jullie zijn mensen! Jullie
hebben de liefde voor de mensheid in jullie harten. Jullie haten niet, alleen
de ongeliefden haten, ongeliefden en onnatuurlijken.
Soldaten! Vecht niet voor slavernij, maar
voor vrijheid! In Lucas, 17 staat: “Het Rijk Gods zit in mensen”. Niet in één
man of één groep, maar in alle mensen! In jullie! Jullie, de mensen, hebben de
macht. De macht om machines te maken. De macht om geluk te creëeren. Jullie, de
mensen, hebben de macht om dit leven vrij en mooi te maken. Om van dit leven
een prachtig avontuur te maken. Dan nu, in de naam van democratie, laten we
deze macht gebruiken, laten we ons verenigen. Laten we vechten voor een nieuwe
wereld. Een fatsoenlijke wereld waarin mensen een kans hebben om te werken. Waar
jeugd een toekomst heeft, en ouderen zekerheid hebben. Bij de belofte van deze
zaken, kwamen onmensen aan de macht. Maar ze liegen. Zij zullen hun beloftes
niet nakomen, dat doen ze nooit. Dictators bevrijden zichzelf, maar ze houden
de mensheid gevangen. Laat ons nu vechten om die belofte waar te maken. Laat
ons vechten om de wereld te bevrijden, om onze landsgrenzen te verwijderen. Weg
met hebzucht, haat en onverdraagzaamheid. Laat ons vechten voor een wereld met
redelijkheid, een wereld waarin wetenschap en vooruitgang, zullen leiden tot
geluk voor de hele mensheid!
Charlie Chaplin
Reacties
Een reactie posten